Aktualności

Zmiany

1️⃣Od 01.01.2020 r. planuje się wprowadzenie Indywidualnych Kont Podatkowych. Jest to krok w kierunku którego poszedł ZUS w 2018 roku. Zgodnie z założeniem wszystkie podatki opłacać będziemy na jedno – nasze własne konto w US bez konieczności oznaczania właściwego podatku i wyboru właściwego konta. Numery indywidualnych kont będą udostępnione przez Wasze urzędy Skarbowe, a zawierać będą sumę kontrolną, numer identyfikacji podatkowej oraz numer rozliczeniowy jednostki organizacyjnej banku. Analogicznie jak w ZUS, wpłaty trafiające na indywidualne konta, w pierwszej kolejności zaliczane będą na poczet najstarszych zaległości, jeśli takowe są.

2️⃣ Od 01.09.2019 r. zacznie obowiązywać tzw. biała lista podatników VAT. Jest to wykaz podatników zarejestrowanych, wyrejestrowanych i wykreślonych oraz takich którym odmówiono rejestracji do VAT. Wykaz ten ma pozwolić skuteczniej weryfikować kontrahentów z którymi współpracujemy i określić to, czy mamy do czynienia z uczciwym przedsiębiorcą. Wykaz przedstawiać będzie następujące istotne dla nas informacje: status VAT oraz numer zgłoszonego rachunku bankowego. Listę prowadzić będzie Krajowa Administracja Skarbowa na stronach aktualnej CEiDG. Trzeba zapamiętać, że weryfikacja rachunków bankowych (jak uporządkowanie własnych danych przed 1.09.2019 r.) będzie bardzo istotna w kontekście zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca bowiem wprowadza zapis, że od dnia 01.01.2020 r. w przypadku opłacenia faktury na kwotę powyżej 15 tys. zł, na konto, które nie jest zgłoszone w białej liście podatników, nie możesz zaliczyć faktury do kosztów oraz poniesiesz ryzyko solidarnie z kontrahentem za jego zobowiązania podatkowe. Kary są zatem bardzo poważne. Jeżeli już dokonasz przelewu na niewłaściwe konto, w czasie się zorientujesz, to masz 3 dni aby powiadomić właściwy Urząd Skarbowy dla sprzedawcy i uniknąć sankcji.

3️⃣ Od 01.09.2019 r. zwiększa się katalog przedsiębiorców, którzy nie będą mogli korzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 113 ust 1 i 9, a obowiązkowi rejestracji do VAT od tej daty podlegają:

✔️ przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe i dokonujący sprzedaży preparatów kosmetycznych i toaletowych, komputerów i wyrobów elektronicznych oraz optycznych, urządzeń elektrycznych i nieelektrycznych sprzętu gospodarstwa domowego, a także sprzedawcy silników, pomp i turbin (PKWiU 28).

W przypadku sprzedaży ww. towarów w sklepach lokalnych, podatnik nie traci prawa do zwolnienia z VAT.

✔️ przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży hurtowo i detalicznie (niezależnie od formy sprzedaży stacjonarnie czy przez internet) części do motocykli oraz pojazdów samochodowych.

4️⃣ Nowa Matryca stawek VAT. Od 01.01.2020 r. obowiązywać będzie nowa matryca stawek VAT, która służyć ma uproszczeniu stosowania właściwych stawek VAT. Wprowadzony zostanie WIS – wiążąca informacja stawkowa, która w założeniu ma dać podatnikom większą pewność w stosowaniu właściwych stawek VAT. Zmiany stawek VAT obejmą owoce tropikalne, pieczywo, zupy, musztardy i przyprawy przetworzone, produkty dla niemowląt takie jak np. żywność, smoczki, pieluszki, a także foteliki samochodowe, art. higieniczne oraz e-booki i e-prasę (te dwa ostatnie produkty zmiany czekają już od 1.11.2019 r.).

5️⃣ Obowiązkowy Split Payment przesunięto z 01.09.2019 r. na 01.11.2019 r. Przypominamy, że obowiązkowy Split Payment (albo też MPP – metoda podzielonej płatności) dotyczyć będzie produktów i usług obecnie objętych odwrotnym obciążeniem. Pełen wykaz towarów i usług znajdziecie w Załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Przypominamy również, że obowiązkowy Split Payment będzie dotyczyć wymienionych w załączniku nr 15 towarów i usług, kiedy kwota na fakturze przekroczy 15 tys. zł, poniżej nie ma takiego obowiązku… ALE! Należy pamiętać, że płacąc w formie tradycyjnej, poniżej tej granicznej kwoty, niestety odpowiadamy solidarnie za zobowiązania podatkowe naszego kontrahenta – jest to bardzo istotny fakt, który zapewne „dla bezpieczeństwa” zobliguje mimo wszystko i wszystkich do płacenia jednak w tej, MPP formie.

<- powrót
Mapa dojazdu do Biuro Rachunkowe
Licencja Ministra Finansów nr 23697/2008
Biuro Rachunkowe
mgr Agnieszka Guder
ul.Źródlana 1a/9
64-200 Wolsztyn
tel/fax +48 606 423 972
E-mail: aga-z@wp.pl
 liczba odwiedzin: 68455      online: 1
© 2018 MBEST